2011. április 27., szerda
MMORPG konklúzió
A fenti misztikus mozaikszó tulajdonképpen az interneten játszható, sokszereplős szerepjátékokat takarja.

Volt szerencsém hárommal is játszani, és különböző szegmensek mellett fogom értékelni őket. Ezek: Wold of Warcraft (innentől WoW), Aion, Warhammer: Age of Reckoning (innentől WAR).

Grafika:

WoW: iszonyú. Más szó nincs rá. 11 éves a játék, és habár átesett pár ráncfelvarráson, a mai kornak aligha felel meg. Maga a karakterkreáció is esetleges, tulajdonképpen minden fajnak ugyanaz az alapmodellje. A táj, még egészen közel is elénagyolt. A készítők később azt modnták, "direkt" rajzfilmes a grafika, holott a valóság az, hogy bűnronda. Gondolom, egy kompletten új grafikai content legyártásához nincs idejük az üzletpolitikai folyamataikban. Külön idegesítő a modellek végessége, így a dzsungel MINDEN kontinensen ugyanúgy néz ki, csak más a színe. 10/2

Aion: Amennyire csúnya a WoW, annyira gyönyörű az Aion. 2010es a játék, mindenben megfelel a mai követelményeknek. Egészen nagy felbontás és tömegek mellett sem válik pixelessé. A futó modell hátán hordott pajzson a futás ütemében törik meg a fény. A karakteralkotásnál szinte minden dolgot barbie-zhatunk. A szemek közti távolság, a szem nagysága, mélysége.. homlok, állkapocs.. Szinte minden testrésszel kísérletezhetünk (fiúként naná, hatalmas kannás mangacsajokat is akár).10/9

War: A kettő között. A környezet szép, de nem annyira, mint az Aioné. De grandiózusabb (égő szélmalom, hatalmas városok, káosz rágta puszták). Sokkal változatosabb is, de a modellek ismétlődhetnek. Nem mai játék, de nincs is évtizedes. MÉG élvezhető. A karakteralkotás messze elmarad az Aiontól, közel a WoW szélén, azaz előre gyártott modellekkel játszhatunk, de legalább széles a modell-paletta. 10/5

Hangok/zene:

WoW: A zenéje zseniális, minden kiegészítőhöz a Blizzard egy komplett, külön is élvezhető zenei alapot komponál. Ám amilyen jó a zenéje, olyan rossz a sorounding hang, azaz a harcok, modellek, a környezeti hangeffektezés. Kevés, szegényes. Ellenben ami van, legalább nem idegesítő. 10/7

Aion: Külön öröm, hogy a játékos modell megszólal. Sajnos minden varázslatnak max. két hangmintája van (mármint a játékos modell által elregélt bűbájnak). Semi extra, az Aion legjobb zenéje a bejelentkező képernyőé, hihetetlenül semleges, láthatólag ebbe olyan sokat nem fektettek. Igaziból nem estem hanyatt tőle. 10/4

WAR: A zene.. van zenéje? Szinte fel sem tűnik, lehet, hogy kinémítottam? Nem hiszem.. Ellenben a háttérhangok fenomenálisak, a szélmaolm nyekereg, az óriás által kidöntött fák recsegve-ropogva esnek össze, a gaz ellen folyamatosan megfélelmlítve kiabál! Talán nem is kell zene.. De valahol biztos van... 10/5

Lore/történet

WoW: A tíz éves játéknak húsz éves történelme van. Tucatnyi regény, játék, társas, szerepjáték jelent már meg rá. Szerteágazó, érdekfeszítő, epikus. Magávalragadó. Aztán az első kiegészítővel sci-fi elemeket raktak be. A harmadikban pedig.. chopperek, géppuskák, robotok.. Valakinek vicces, valakinek szétkalapácsolja a fantasy hangulatot. Maga a keményvonalas történet nagyon szép. Illidan és Arthas... 10/7.5

Aion: A bukott angyalok története egyszerű, mint egy faék. Sajnos itt kitűnik a minimal, koreai ptörténetvezetés hiánya, inkább a játékélménnyel próbálták megfogni az embereket. Nem éreztem át teljesen az ócska felderítő töténetét, nem részese a világnak. 10/3

WAR: Szintén évtizedes a lore. A játékos részese a történetnek. Talán azért maradhat el a WoW mögött, mert a történetet (játékot) alapvetően nem a műfajra írták, hanem a műfajt írták rá a történetre. 10/7

Játszhatóság:

WoW: a szerverei viszonylag stabila, a harc "ugrálós", mögékerülős menetébe hamar bele lehet rázódni. Kismillió segédprogram van hozzá (addon). Alapvetően sima, gyors, nagyon könnyen tanulható. A legnagyobb tömegben (és higgyétek el, játszottam a lehető legnagyobb tömegben) is akadásmentes és gyors a játékélmény. 10/8

Aion: Érdekes módon hosszú a töltési sebessége. Segédprogram nincs hozzá, nem is támogatja a játék. Mondjuk a legtöbb funkció elérhető enélkül is, elég kényelmes irányítani. A repüléssel néha vannak bajaim, de alapvetően szokható. 10/7

WAR: A szerverekkel lehet valami, mert a WAR helyenként, akár kihalt területeken is produkál hihetetlen szakadást. Ráadásul tele van buggal, még ma is! Holott 2-3éves játékról van szó! Addonokat támogat, de kevés van, részint az is felesleges lehet. 10/5

Miben más?

WoW: Mindenki a WoW-ot akarja utánozni. A WoW nem más, mert mindenki más akar eltérni tőle! A RAID rendszere messze jobb, mint a többi játéké, maguk a fő RAID-ekt nem tudták leutánozni, szerintem PvE részben sokkal jobb, mint a másik két játék.

Aion: egyrészt a grafikája. Másrészt a repülés. MINDEN modell tud repülni, nagyon szép animációval. Ellenben csak korlátozott ideig, ergo a fly time management fontos része a játéknak. Ellenben nem minden területen van lehetőség rá, amit nem értek. De a készítők nem is akarják megmagyarázni. Nem lehet, ´oszt kész. MIÉRT? Valamint a végjátékban a PvPvE, azaz játékos a játékos ellen, de még pár szörnyike is belerondít a mókába. Az Abbyss, az utolsó nagy csaták színhelye nagyon grandiózus, többszintes küzdőtér, de.. ennyi.

WAR: A PvP, azaz játékosok közti hírig a fő mozgatórugó,. Ennek megfelelően a PvE rész gyengus. A legerősebb cumókat úgyis csak az egymás fejének csépeléséből lehet összeszedni, ergo minek verjek át egy labirintust? De legalább hangulatos, és fantáziadús az a kevés rész. Az RvR, azaz Realm vs Realm viszont nagyon jó. Már ha működne. A dolog lényege, hogy egy hatalmas ostrom folyamán 200 ember üti-vágja a másikat. Miért NEM működik? Mert a világ két szembeálló frakciója közül az egyiket választja a játékosok 80%a. ergo minden 10 gonoszra jut 2 jófiú. Sajnos így az RVR rész jószerivel nem játszható, vagy mert túl könnyű, vagy mert félelmetes túlerővel kell szembenéznünk.

Mi a baj vele?

WoW: Ismerjük. Nagyon. Könyökből tolom az instance taktikákat, és baromi csúnya. Mindenki ugyanúgy néz ki.

Aion: Két nagy bajom van vele. Az animék azon szegmensét ragadja meg, amit alapvetően nem szeretek. Azaz: óriási kardos pockokat és nyúsziszörnyeket kell leölnünk. Valamint idegesítően sok a grind. Komolyan, heteket kéne növények gyomlálásával, ércek bányászásával tölteni, hogy továbbjussak. Ne már.. Az a baj, hogy ez tudatos, a javarészt keleti célközönségnek egyszerűen bejön ez a fajta "játék".

War: fentebb említettem. A Destruction oldal szarrá veri az Ordert. Valószínűleg ez abból következik, hogy a világra épülő táblás társasjátékokban sokkal népszerűbb ez a frakció, mint a másik, és az MMo-ba csapók is itt játszanak. Kár érte.

Konklúzió: Ha bírod a gagyi grafikát és beveszi a gyomrod a géppuskázó törpéket, akkor a WoW még MINDIG A LEGJOBB MMO!! Banyek, egy 12 éves játék! 10 millió felhasználóval!

Ha nem zavar az Aion tündibündije, és szeretsz monoton küldetéseket hetekig "játszani", akkor ez a te játékod.

Ha van türelmed a buggokat figyelmen kívül hagyni, és nem zavar a masszív túlerő/ vagy az ellenfelek csekély száma, akkor irány a WAR. Persze, ehhez az is kell, hogy PvP-t részesítsd előnyben, mert javarészt erről szól az egész játék.

Enyni vopltam. Törlöüm a WAR-t és az AION-t, és megyek vissza WoW-ozni... A Secret World illetve a Warhammer 40k megjelenéséig.
posted by Dreamer @ 6:18  
0 Comments:
Megjegyzés küldése
<< Home
 
 
 
About Me


Name: Dreamer
Home: Bp., Pest, Hungary
About Me:
See my complete profile

Previous Post
Archives
Links
Template by
Blogger Templates